Úvod
Bludný kruh ne-práce
Odlišování volného a pracovního času je moderní výdobytek stejně jako
fotografie. Potřeba kategorizovat a hierarchizovat čas podle jeho náplně
a produktivity sdílí podobnou historickou časovost jako touha fotografovat.
Obojí se váže k jednomu z pomyslných prahů moderní doby západní
civilizace, tedy ke konci 18. století.1 Zatímco industrializace rozdělila čas
na osmihodinovky, v čase postindustriálním se hranice vytyčené zdmi
továrny hroutí a pro mnohé splývají v těžce oddělitelnou bažinu ne-práce.
Volný čas se postupně stal produktem masivní komercionalizace, v níž se
vytrácí jakákoliv autonomie nicnedělání. Běžně je zaměňován a slučován
s rekreací – institucionálně řízeným časem odpočinku, který je nutný
k zachování práceschopnosti jednotlivce. V současnosti je to, co chápeme
jako volný čas, stále více nabouráváno časem pracovním a ostré hranice
práce a ne-práce mizí. Úvodník internetové platformy e-flux v předmluvě
k sérii textů věnovaných začátkem roku 2018 práci po práci (post-labour)
deklaruje, že na začátku druhého desetiletí 21. století osmdesát procent
mladých Newyorčanů pravidelně pracovalo z postele. Počítač jako aparát
sdílející svou binární povahu s digitální fotografií se tak stal branou, jíž
práce pronikla do intimity našich ložnic.
#32 ne-práce
Content
- ––– Editorial
- Editorial
- ––– Úvod
- Úvod
- ––– Projekt
- Linear Doom
- ––– Profily
- Daniela & Linda Dostálkovy
- Martina Mullaney
- Carrie Mae Weems
- Agnieszka Polska
- Jakub Jansa
- Shawn Maximo
- Oliver Ressler
- José Antonio Hernández-Diez
- Jan Pfeiffer
- Michele Borzoni
- Céline Berger
- Jirka Skála
- Danilo Correale
- Lars Tunbjörk
- ––– Rozhovor
- Rozhovor Terezy Jindrové s Jennifer Lyn Morone
- ––– Teorie
- Ambiciózní turista fotograf
- Allan Sekula: Fotografie mezi diskurzem a dokumentem
- ––– Objevy
- Ines Karčáková
- Egemen Tuncer
- Luise Marchand
- ––– Recenze
- Poetický svět všednosti
- Návraty Josefa Koudelky
- Bezděčné obrazy. Dějiny fotografických zjevení
- Francouzské dějiny fotografie pro 21. století
- Tillmansův Letokruh 64
- Pocta historikovi fotografie/umění
- Temporalita (nových) médií
- ––– Události
- Fotografie cvakařů a seriózních amatérů
- MISS READ: Berlin Art Book Festival 2018
- Typické sicilské citróny ve skutečnosti pochází z Barmy Manifesta 12: The Planetary Garden
- ––– Fotograf Gallery
- Veronika Bromová, Dagmar a Pavel Bromovi
- Ondřej Vinš
- Viktor Kopasz
- Daniela & Linda Dostálkovy
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét