#29 kontemplace
Pro téma čísla je zásadní moment z dějin fotografie, který uvedl hledání kontemplace prostřednictvím fotografických záznamů do centra pozornosti zcela zásadním způsobem. Bylo to po zveřejnění slavného Stieglitzova cyklu Ekvivalenty: záznamů vizuální hry, či možná nám neznámých znakových vzkazů, které se odehrávají na obloze prostřednictvím oblaků a jejich situačních kompozic. V tomto spirituálním prostoru autor hledá hlubší souvislosti našich pomíjivých životů, a naznačuje, že tyto pohledy do blízkého nebeského prostoru mohou přinést pocit souznění s hloubkou nebes či vesmíru a poskytnout snad úlevu od malicherností, které nám život neustále předkládá.
Ve střední a východní Evropě je tradice kontemplativní fotografie obzvláště silná. Jsou to často také umělci konceptualisté či performeři, kteří se snaží o osobitou formu souznění sebe sama se zvoleným prostorem prostřednictvím meditativních akcí spojených s přírodními rytmy, s přírodou jako ateliérem pro jejich záměr. Ve všech těchto přístupech je významným faktor času. Jde často o rituální opakování obdobných přístupů, kdy čas a stálý posun v rámci životního rytmu protagonistů neustále mění výchozí situace, zároveň však je zde patrný jednotný řád, který vévodí výslednému pocitu z jednotlivých fotografií a celých cyklů.
Content
- ––– Profily
- Jan Svoboda
- Miloš Šejn
- Jan Hudeček
- Petr Faster
- James Welling
- Zbigniew Dłubak
- Mary Ellen Bartley
- Clare Strand
- Martin Vongrej
- Tereza Kabůrková
- Ján Kekeli
- Polina Karpova
- Matěj Skalický
- Jáchym Myslivec
- Viktoria Binschtok
- ––– Teorie
- Stieglitz/Ekvivalenty
- ––– Portfolia
- "Jiná noční obloha": vidění a protividění
- ––– Objevy
- Schinster
- Rudolf Skopec
- Hilla Kurki
- ––– Recenze
- Julius Neubronner
- Libuše Jarcovjáková - Kniha života
- Surrealismus a fotografie v Československu. Na jehlách těchto dní
- Artpress - rozhovory o fotografii
- Člověk Havel
- Baňkovy reflexe (a potřeba střetu zájmů)
- Fotografe ve věku své technické reprodukovatelnosti a její přesahy
- Július Koller - One Man Anti Show
- ––– Události
- Paris Photo 2016
- Dějiny evropské fotografie 1900-2000
- ––– Fotograf Gallery
- Daniel Steegmann Mangrané
- Jiří Poláček
- Rafani
- Václav Stratil
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét