Stieglitz/Ekvivalenty
Dostane-li se člověk k fotografii po intenzivní a často kontroverzní zkušenosti s modernismem, pocítí zvláštní úlevu. Jako by přišel ze zimy do tepla, jako by vylezl z bažiny a našel pevnou půdu. Zdá se totiž, že fotografie nabízí přímý, transparentní vztah se zkušeností, s objekty naší zkušenosti. Nevzbuzuje v nás pocit deprivace a ohrožení, který zažíváme u řady modernistických obrazů a soch. Modernismus nás nutí uvažovat o našem vztahu ke světu jen prostřednictvím abstraktního jazyka a nutí nás k jakési úspornosti, k tomu, abychom se zdrželi smyslovosti, kterou přece umění mělo vždy uspokojovat. Pronásleduje nás i otázkami, jak můžeme tvrdit, že víme, co víme, a jak si můžeme myslet, že vidíme, co vidíme. Těmito otázkami jsme se ostatně nějakou dobu – pro někoho dlouhou, pro jiné kratší – vážně zabývali. Jenže nakonec zjišťujeme, že nás snad kvůli pocitu marnosti, vyčerpání či pouhé zvědavosti více zajímá skutečnost – jako Dr. Johnsona, když pobouřený Berkleyho idealismem kopl do kamene na cestě a vyhrkl: „Tímto (vaši představu) vyvracím.“ Utíkáme zkrátka k fotografii.
#29 kontemplace
Content
- ––– Profily
- Jan Svoboda
- Miloš Šejn
- Jan Hudeček
- Petr Faster
- James Welling
- Zbigniew Dłubak
- Mary Ellen Bartley
- Clare Strand
- Martin Vongrej
- Tereza Kabůrková
- Ján Kekeli
- Polina Karpova
- Matěj Skalický
- Jáchym Myslivec
- Viktoria Binschtok
- ––– Teorie
- Stieglitz/Ekvivalenty
- ––– Portfolia
- "Jiná noční obloha": vidění a protividění
- ––– Objevy
- Schinster
- Rudolf Skopec
- Hilla Kurki
- ––– Recenze
- Julius Neubronner
- Libuše Jarcovjáková - Kniha života
- Surrealismus a fotografie v Československu. Na jehlách těchto dní
- Artpress - rozhovory o fotografii
- Člověk Havel
- Baňkovy reflexe (a potřeba střetu zájmů)
- Fotografe ve věku své technické reprodukovatelnosti a její přesahy
- Július Koller - One Man Anti Show
- ––– Události
- Paris Photo 2016
- Dějiny evropské fotografie 1900-2000
- ––– Fotograf Gallery
- Daniel Steegmann Mangrané
- Jiří Poláček
- Rafani
- Václav Stratil
Archiv
- #45 hypertenze
- #44 empatie
- #43 sběratelství
- #42 jídlo
- #41 postdigitální fotografie
- #40 pozemšťané/ky
- #39 slat, bolest
- #38 smrt, když si pomyslíš
- #37 nerovný terén
- #36 nové utopie
- #35 žít s lidmi
- #34 archeologie euforie
- #33 investigace
- #32 ne-práce
- #31 tělo
- #30 eye in the sky
- #29 kontemplace
- #28 cultura / natura
- #27 auta
- #26 dokumentární strategie
- #25 populární hudba
- #24 vidět a věřit
- #23 umělé světy
- #22 obraz a text
- #21 o fotografii
- #20 public art
- #19 film
- #18 80. léta
- #17 amatérská fotografie
- #16 fotografie a malba
- #15 praha
- #14 komerce
- #13 rodina
- #12 rekonstrukce
- #11 performance
- #10 erotikon
- #9 architektura
- #8 krajina
- #7 nová inscenace
- #6 recyklace
- #5 hranice dokumentu
- #4 intimita
- #3 proměny symbolu
- #2 kolektivní signatura
- #1 Portrét