V čem spočívá síla, či dokonce světotvornost fotografie? Na tuto otázku hledá ve své knize Ne-lidská fotografie odpověď Joanna Zylinská, mediální teoretička, umělkyně a kurátorka z londýnské King’s College, nyní v čerstvém českém překladu Roberta Silveria…
Není to tak dávno, co se teoretici pokoušeli vytyčit „rozšířené pole fotografie“. V publikaci Photography Off the Scale: Technologies and Theories of the Mass Image, která vyšla v loňském roce, pak fotografie z onoho rozšířeného pole míří rovnou „mimo měřítko“…
Jak Manfred Heiting potvrdil v nedávném rozhovoru pro British Journalof Photography, jeho sbírka fotografických publikací během loňských kalifornských požárů lehla popelem…
V roce 2018 vydalo nakladatelství NAMU jeden z Nadarových memoárových publikačních kaleidoskopů Když jsem byl fotograf s odborným doslovem Tomáše Dvořáka. Jedná se o výběr čtrnácti anekdotických povídkových fragmentů společenského, kulturního a politického pařížského života 19…
Už při prvním spatření úctyhodné česko-anglické publikace čítající 512 stran se nevyhnete otázce, co je to za autora, jehož tvorbě je věnováno tolik prostoru. Jiří Šigut (1960) je bezpochyby znám jen zasvěceným, a to je škoda…
Amsterodamské nezávislé nakladatelství Fw:Books se již 15 let soustředí na fotografii a „příbuzná témata“. V minulém roce vydali svazek s (doslova) poetickým názvem The Photograph That Took thePlace of a Mountain od nizozemského teoretika fotografie Taco Hidde Bakkera…
Současné technologie proměnily naše chápání veřejného a osobního prostoru. Virtuální prostředí a online platformy narušily princip, který ještě donedávna materializovala architektura, kdy byl interiér chápán jako místo pro soukromí a exteriér pro vztahy s okolím…
Poslední kniha Michela Poiverta Peintres Photographes (de Degas
à Hockney) představuje fotografie pořízené většinou známými malíři
v průběhu 19. a 20. století. Poivert se nesnaží o encyklopedický přístup,
výběr autorů není vyčerpávající (chybí např…
Publikační počin Karel Otto Hrubý: Fotograf, pedagog, teoretik
doplňující stejnojmennou, precizně koncipovanou retrospektivní výstavu
uvedenou v Domě umění města Brna (5. 12…
V roce 2009 v ostravské galerii Fiducia Josef Moucha prezentoval
rozsáhlý soubor fotografií, pořízený během povinné vojenské služby
v době beznadějné husákovské normalizace…
V 50. letech André Malraux vyzdvihoval schopnost fotografické
reprodukce dekontextualizovat umělecká díla ještě důsledněji, než to činí
kamenné muzeum umění. Malrauxova idea zrovnoprávnění uměleckých
děl z nejrůznějších kultur prostřednictvím fotografie (The Imaginary
Museum of World Sculpture) připomíná jiný fotografický projekt ze
stejné doby: Steichenovu výstavu Family of Man (1955), která byť
prezentovala především díla západních autorů, snažila se fotografii
představit jako nástroj mezilidského porozumění a doklad o rovnosti lidí
na celém světě…
Kniha Ondřeje Durczaka Důkazy objevů: Fotografie ve vědě v letech
1839–1939 je v českém prostředí mimořádná a jiná na knižním trhu
v češtině není k dispozici. Vychází z obsahu bakalářské práce z roku
2014 obhájené na Ústavu fyziky FPF Slezské univerzity v Opavě,
nyní byla na stejné škole vydána na Institutu tvůrčí fotografie…
Československý fotograf na písmeno „K“? Na t akto položenou
křížovkářskou otázku zněla ještě donedávna odpověď jednoduše. Ve
studii, která přehodnocuje fotografický kánon, Photography at MoMA1,
svazku, jenž zahrnuje období od roku 19 60 do dneška, se vedle
Josefa Koudelky objevují také Běla Kolářová, Jiří Kovanda a Milan
Knížák…
Doktor Julius Neubronner bývá označován za otce holubí fotografie ze vzduchu. Tento německý lékárník byl zároveň vynálezcem, konstruktérem a amatérským fotografem. Jako moderní člověk se snažil využívat dostupných výdobytků nejmodernější techniky a kombinoval práci se svými zálibami…
“Bože, vždyť já vůbec nevím, do čeho se to pouštím. Pořád si nejsem jistá, že tohle je realita. Říkám si, jestli se mě náhodou nesnaží polapit,“, píše režisérka Laura Poitras ve svém deníku z 9…
Novou knihu kritika a historika umění Douglase Crimpa není úplně snadné žánrově zařadit. Jedna její vrstva má charakter memoárů. Jen velmi letmo autor v úvodu líčí léta strávená v rodném maloměstě ve státě Idaho na severozápadě Spojených států a dobu studií v New Orleans, zbylé kapitoly jsou věnovány letům 1967–1977, období ohraničenému z jedné strany rokem, kdy se Crimp usadil v New Yorku, a z druhé výstavou Pictures, kterou připravil pro galerii Artist Space a s níž je dodnes jeho jméno spojováno především…
Jednou ze základních premis knihy Beyond Objecthood je autorovo přesvědčení o tom, že je dobré, když umění kriticky působí na diváka. Tento postoj, který není nikde explicitně vyřčený, je patrný ze zvoleného tématu, ale i ze způsobu vyprávění a výběru umělců…
Publikace Libuše Jarcovjákové (* 1952) Černé roky překračuje hranice. A to v nejednom směru. Nás zde zajímají ty žánrové, respektive druhové: jsou Černé roky knihou fotografickou? Nebo spíše obrazově-textovou? Kloníme se k druhé možnosti…
V roce 2016 vydalo nakladatelství Ashgate druhé, tentokrát paperbackové vydání knihy Surrealism and Photography in Czechoslovakia. On theNeedles of Days. Autoři Krzysztof Fijalkowski, Michael Richardson a Ian Walker nahlížejí na fenomén československého fotografického surrealismu z pozice nezaujatých, vnějších pozorovatelů…
V průběhu čtyřiceti let zveřejnil francouzský měsíčník Artpress řadu rozhovorů s umělci, kurátory a teoretiky, rozšiřující pohled na současné vizuální umění. Výběr z těchto rozhovorů týkajících se média fotografie vydala redakce tohoto časopisu koncem loňského roku v edici LesGrandes entretiens…
Má-li fotografe tu magickou moc zpřítomňovat to, co bylo, pak obě tyto knihy jsou nebývale silným zpřítomněním života Václava. Ač obě knihy ukazují Havla bez příkras, tituly se od sebe výrazně liší, tak jako samotný fotografický rukopis a povaha autorů…
Na úvod recenze knižní monografie Pavla Baňky je vhodné předejít podezření ze střetu zájmů, jež vyplývají z autorova působení na postu šéfredaktora tohoto periodika. To mu dlouhodobě umožňuje ovlivňovat nejen zaměření a obsah časopisu, ale rovněž obraz umělecké fotografie v domácím i mezinárodním rozsahu, a to v míře v domácím prostředí srovnatelné patrně pouze s vlivem aktivit historika, teoretika, kurátora a pedagoga Vladimíra Birguse…
Kniha The ‘Public’ Life Of Photographs je prvním svazkem edice založené na spolupráci mezi MIT a Ryerson Image Centre (RIC) v Torontu. Ačkoliv to v knize není zmíněno, její obsah vychází ze stejnojmenné konference, která se konala v roce 2013 právě v RIC…
Pokud bychom chtěli ukázat, k jakému posunu v interpretaci díla došlo na letošní retrospektivní výstavě Júlia Kollera ve vídeňském mumok-u, museli bychom ji srovnat s průlomovou expozicí tohoto slovenského umělce, která se uskutečnila v roce 2003 v galerijním prostoru Kölnischer Kunstverein…
Zájemci o českou fotografii byli v posledním desetiletí potěšeni častěji než kdykoli dříve. Vedle vzrůstu počtu výstav vzniklo i závratné množství knih různorodé kvality, nejednou vydaných vlastním nákladem…
Bezmála tři kilogramy váží ambiciózní atlas Slovenská fotografia 1925–2000. Podtitulem je slogan Moderna – postmoderna – postfotografia. Slovensko-anglicky pojatou knihu vydala v tisícovce exemplářů koncem loňského roku Slovenská národná galéria ke stejnojmenné bratislavské výstavě…
Je dnes obecně přijímáno, že zlatým obdobím české fotografie byla meziválečná léta, kdy se toto „nové médium“ dostalo do samého středu soudobých výtvarných tendencí. Ale přestože se o české fotografické avantgardě hovoří s uznalou úctou a v posledních době se stává dobře znějícím pojmem i ve světě, není její situace reflektována tak podrobně a do důsledků, jak by se zdálo…
Téma tváře hraje v dějinách fotografie zásadní roli. První portrét vznikl hned tři měsíce po jejím předání lidstvu v srpnu 1839 a během jediného roku vyrostla po celé Evropě řada portrétních ateliérů, které za mnohem nižší částky poskytovaly to, co si dříve mohli dovolit jen ti nejzámožnější…
Název knihy Susan Sontagové On Photography (O fotografii), která se konečně objevuje i v českém překladu (jehož jsem autorem), lze v jistém smyslu považovat za zavádějící. Předložka zvláště v anglickém jazyce sugerující systematický vědecký přístup by z hlediska obsahu měla být daleko spíše nahrazena jinou, méně ostrozrakou a exaktní…
Po nečekaném úmrtí Ivana Lutterera (Praha 27. 4. 1954 – Rochester 11. 11. 2001) zkusilo občanské sdružení České foto udržet pohromadě jeho pracovnu. Jistě by bylo podnětné, kdyby mohli zájemci o tu kterou osobnost vnímat její odkaz současně s prostředím, které jí bylo vlastní…
Ještě před patnácti lety bylo dílo Jaroslava Rösslera (1902–1990) známé jenom užšímu kruhu odborníků. Neexistovala žádná Rösslerova monografie ani žádná rozsáhlejší retrospektiva v mezinárodně významném muzeu…
Autorkou textů třetí a nejobšírnější monografie Vladimíra Birguse (1954) je historička umění Štěpánka Bieleszová, kurátorka Muzea umění Olomouc, v němž také uvedla retrospektivu k fotografovým šedesátinám (15…
11. 9. 2001 celý svět oběhly snímky, jejichž pravdivosti se zprvu dalo věřit jen těžko a spolu s koncem 20. století skončila definitivně i udržitelnost představy dokumentárního fotografa jakožto privilegované osoby s právem zobrazovat neštěstí těch druhých a posílat do světa „objektivní“ zprávy, představa, která byla původně navázána na klíčovou roli fotoreportérů pracujících pro obrázkové časopisy a kterou umělci-fotografové problematizovali už v sedmdesátých letech 20…
Známá esej Viléma Flussera, publikovaná poprvé roku 1983 v německém jazyce, vychází v českém překladu již podruhé, a vybízí tak spíše k zamyšlení nad současným kontextem jeho úvah…
Komu co říkají jména jako Vojtěch Kramer, Josef Pírka, František Krátký, Rudolf Bruner-Dvořák, Jan F. Langhans, Ignác J. Schächtl, Josef Seidel, Jan Kříženecký anebo Karel Dvořák? Vypravěči historie samo sebou sahají po jim blízkých příkladech…
Jako vystudovaný historik umění a současně fotograf je Tomáš Pospěch jedním z těch, kdo mohou „myslet fotografii“ z obou perspektiv, jak z pozice umělce, tak i teoretika. Nakolik je tento předpoklad spíše výhodou či nevýhodou, záleží vždy na konkrétní situaci a okolnostech…
Momentky mají roli svědectví. Dokazují, že zaznamenaná událost se stala, a jako takové jsou i prezentovány. Pečlivě seřazené v rodinném albu mapují život člověka od první krůčků, přes životní lásky a úspěchy, až po klidné stáří…
Ivan Pinkava měl řadu domácích i zahraničních výstav, avšak teprve nyní, v galerii Rudolfinum má divák možnost seznámit se s celým jeho rozsáhlým dílem. Výstava je retrospektivou, představuje Pinkavovu tvorbu od poloviny 80…
Ve výstavních prostorách Galerie Langhans ve Vodičkově ulici v Praze proběhla výstava panoramatických fotografií Ivana Lutterera (1954– –2001), kterého s Langhansovou výstavní síní těsně spojuje jeho restaurátorská činnost – ošetřování negativů a vytváření nových zvětšenin Langhansovy Galerie osobností věnoval několik let…
Když jsem před několika lety dělala rozhovor s Lukášem Jasanským a Martinem Polákem, dotkli jsme se i bariéry mezi zastánci „čisté“ a „nečisté“ fotografie, která na české umělecké scéně již bezmála celé desetiletí panuje…
K životnímu jubileu Běly Kolářové (1923) uspořádalo Egon Schiele Art Centrum Český Krumlov retrospektivu s monografií. Předmluvou (přeloženou do angličtiny a němčiny) byl pověřen Josef Hlaváček, koncept a celkovou organizaci zabezpečili Hana Jirmusová z pořádající instituce a Martin Souček z nakladatelství Arbor vitae…
„Mým pocitům často chybějí slova, ale zůstávají papíry s nepatrnými záznamy pohybu větru, plynutím vody, spadnutým listem … s otiskem světa,“ čteme prohlášení Jiřího Šiguta v nové edici Cameracura, neboli česko anglické knižnici katalogů Moravské galerie v Brně, vydávané stejným nakladatelem, jehož péčí vychází i pololetník Fotograf…
České literatuře o fotografii chybí dlouhý regál knih, zejména důkladných uměnovědných monografií. Dokonce i legendy k jakým patří „internacionálové“ Josef Sudek anebo František Drtikol jsou zprostředkovány pouze sondážně…
Jiřího Tomana (1924–1972) uvedl bohatě ilustrovaným portfoliem Fotograf 2003/3. Dobrý důvod vrátit se k tomuto tajemnému tvůrci dává výstava 65 panoramatických záběrů ze sbírek Východočeské galerie v Pardubicích…
Druhé posmrtné vydání alba Smutná krajina/Severozápadní Čechy 1957–1962 od fotografa Josefa Sudka (1896-1976) je neobyčejně důležité. Běží o reprodukce 89 panoramat ze sbírky Moravské galerie v Brně…
V jedné z nejvýznamnějších českých galerií zaměřených na fotografii proběhla výstava největší soukromé fotografické galerie Paříže. Výběr ze sbírek Galerie VU´ připravili pro Galerii Langhans její umělecký ředitel Christian Cajolle a ředitelka Gilou Le Gruiec…
Poněkud kontroverzní výstava fotografií Henryka Rosse v pražské galerii Langhans představuje díla, jejichž význam spočívá nejen ve vizuální působivosti a umělecké kvalitě, ale především v obsahu, který přináší důležité historické svědectví, odhalující zcela nové a mnohdy překvapivé obrazy holocaustu, v židovském prostředí označovaného častěji jako šoa, a života v nacistických ghettech druhé světové války…
Město, vesnice a krajina… mapa
V pořadí už pátý katalog Jasanského a Poláka Vesnice (Makum a Divus, Galerie Švestka, 2004) vznikl s půlročním zpožděním u příležitosti stejnojmenné letní výstavy v galerii Švestka…
Výstava Františka Skály v Galerii Rudolfinum se z hlediska pražského kulturního dění stala přední událostí loňského roku. Jeden z nezpochybnitelných solitérů zdejší scény se navíc nespokojil s historizující a retrospektivní „náturou“ prestižního místa, a výstavě tak dominovaly převážně nové sochy a instalace vytvořené přímo pro daný prostor…
Publikace Jedinečnost a reprodukce fotografického obrazu je teoretickou částí Přibylovy dizertace na UMPRUM. Je rozdělena na osm částí, z nichž každá působí jako samostatný celek, zároveň však na sebe navazují a ani jejich posloupnost není náhodná…
Fotografie patří mezi témata, kterým se Karel Císař opakovaně věnuje. V doslovu ke knize Abeceda věcí sám píše, že je možné ji vnímat jako jakýsi doplněk k antologii Co je to fotografie?, která pod jeho editorským vedením vyšla roku 2004…
Novou monografii Markéty Luskačové (1944) otevírá soubor Poutníci (1964–1972). Připomíná lidi, kteří autorce změnili život. Jako devatenáctiletá dívka, které ve škole tvrdívali, že do kostela se nemá chodit, potkala na Slovensku procesí směřující k historické Levoči…
V září 2005 oficiálně zahájila činnost Unie festivalů fotografie (Photo Festival Union – PFU) – největší organizace sdružující festivaly fotografie v Evropě. Hlavním motivem pro založení Unie je výměna informací mezi spřízněnými akcemi a širší spolupráce na přehlídkách, výstavách, přednáškách, publikacích, workshopech, projekcích diapozitivů a portfolio reviews program…
Obrovský boom japonské fotografie, který zaplnil od 80. let světové galerie, doposud Prahu většinou míjel. Prvním výraznějším představením významného současného fotografa „ze země vycházejícího slunce“ je výstava Nobuyoshi Arakiho, kterou jako poslední letošní projekt představuje pražská Galerie Langhans…
Do řady fenoménů, které se staly tématy předešlých ročníků Funkova Kolína, jako Tělo, Krajina, Reklama, přiřadil ten letošní, šestý, další velké téma: Město. Volba sice není nijak originální, ale obecnost vymezení dala vystavujícím i kurátorům široké manévrovací pole, a to je leckdy podstatnější než úzce definovaná koncepce…
Langhans Galerie Praha uspořádala ve svých prostorách poprvé dvě výstavy současně: byla to retrospektivní přehlídka díla Manuela Álvareze Brava a komorní soubor Geralda Sloty Nalezeno (v suterénním sálu galerie)…
Od šesťdesiatych rokov sa v českej výstavnej a publikačnej praxi postupne zhromažďoval výskumný, analytický a historiografický materiál o fotografickej produkcii. Najprv vznikali projekty monografických expozícií osobností (Drtikol, Sudek), nasledoval presah v 70…
Co je to fotografie? Na tuto otázku lze odpovědět buď velmi lehko, takřka samovolně, nebo naopak velmi obtížně, vezmeme-li ji jako výzvu k vážné úvaze. V prvním případě si vystačíme se znalostí jak s věcmi zacházet, s úrovní tak základní, že nad odpovědí ani nemusíme dlouho uvažovat: fotografie je určitá praktika zhotovování obrázků…
Galerie Fiducia v Moravské Ostravě uspořádala první ohlédnutí za odkazem fotografa Jana Lukase (1915-2006), jehož nekrolog při- neslo minulé vydání Fotografa. Vím, jakožto autor textu v Lukasově monografii z nakladatelství Torst (2003), že kniha evokující nálady šesti dekád minulého století se opírala výhradně o dochované pozi- tivy…
Studenti Katedry fotografie pražské FAMU se, kromě vlastních prací a nejrůznějších školních cvičení a úkolů, čas od času věnují i práci na kolektivních projektech, mapujících určité vybrané území, prostředí, událost či její dlouhodobý vliv na společnost…
V roce 2001 založil Stanislav Doležal kvůli publikování poselství Františka Drtikola (1883-1961) nakladatelství Svět. Nynější fotografovo album předcházely Deníky a dopisy z let 1914-1918 věnované Elišce Janské (2001), Duchovní cesta (2004) a Oči široce otevřené (2002)…
Průřez fotografickým dílem Josefa Binky (7. 3. 1879 – 11. 2. 1960) připravil k vydání autor úvodní stati, znalec pozůstalosti i dobových okolností vzniku díla Pavel Scheufler. Jako historik fotografie, zabývající se zejména tvorbou do první světové války, našel v Binkovi významný příklad české praxe internacionálního hnutí secesního piktorialismu…
Anna Fárová se stala první historičkou umění specializovanou v Čechách na fotografii. Jejím starším kolegům nepřipadalo médium dostatečně prestižní. Fárová se zaměřila nejen na badatelskou, nýbrž i kurátorskou, pedagogickou a kritickou činnost…
„Cítil jsem, jak se mění styl mé práce a nechal tomu volný průběh.“ Výrok Josefa Koudelky (1938) z besedy pořádané 19. listopadu 2002 Francouzským institutem v Praze nabízí klíč k fotografově nové monografii…
V závěru roku 2014 byla v pražském DOXu slavnostně zahájena putovní fotografická výstava This Place, kterou „doprovází“ stejnojmenná publikace. Z iniciativy francouzského fotografa Frédérica Brennera vznikl projekt představující pohled dvanácti fotografů na dnešní Izrael a Východní břeh Jordánu…
Nepočetné monografie k současnému českému umění doplňuje nedávná publikace Tomáše Pospiszyla se slibným názvem Asociativnídějepis umění. Autor podniká pět exkurzů, v nichž metodou asociace spojuje tvorbu neoavantgardních umělců s jejich současnými „pokračovateli“…
Knihu Brněnský Devětsil: Multimediální přesahy umělecké avantgardy vydala Moravská galerie v Brně při příležitosti stejnojmenné výstavy. Spoluautor knihy a kurátor výstavy Petr Ingerle považuje Brněnský Devětsil za „nejvýznamnější projev levicové inteligence na Brněnsku ve 20…
Kniha Podle přírody! od historičky fotografie Petry Trnkové pojednává o vztahu fotografie a umění v 19. století, při čemž pracuje primárně s materiálem dochovaným v domácích sbírkách…
První fotografie reprodukovaná v anglickém překladu výboru z textů katalánského fotografa Joana Fontcuberty zachycuje autorova otce, který se někdy na konci španělské občanské války nechal portrétovat jedním z minuteros, pouličních fotografů v severoafrické Melille…
Sophie Berrebi otevírá svou knihu zmínkou o vlastních rodičích a prarodičích. Dozvídáme se tak mj. o tom, že babička z matčiny strany psala dizertaci u Rolanda Barthese, a hlavně – vlastnila Citroen, který je zvěčněn v jeho Mytologiích, což je vzhledem k tématu tohoto čísla časopisu s trochou nadsázky jistě nejdůležitější informace, kterou recenzovaná kniha přináší…
Monografie fotografa Pavla Diase (*1938), kterou vydalo v minulém roce nakladatelství Karolinum, referuje mimo jiné také o tom, jak moc se svět změnil od doby, kdy byla u vesla jeho generace. Což platí i o proměně významu monografie, jež se dnes stává nezbytným instrumentem pro úspěšný postup autora uměleckým provozem…
Na podzim loňského roku vydalo nakladatelství MARA ve spolupráci s nakladatelstvím KANT monografi jednoho z nejoriginálnějších českých fotografů Pavla Máry. Na více než třech stech stranách, velmi dobře grafcky i tiskově zpracovaných, jsou nejen reprodukce všech zásadních Márových děl, ale také kompletní biografie a bibliografie autora…
„Vy zmáčknete spoušť, my uděláme zbytek“ je věta, která podle Davida Campanyho dost možná započala příběh cestovatelské fotografie nejen v Americe. George Eastman ji roku 1888 použil pro kampaň společnosti Kodak, aby přilákal lidi k amatérskému fotografování…
Nejsem fotograf je paradoxní, a místy až zneklidňující publikace. Není to katalog výstavy, která byla uspořádána díky kurátorské péči Jiřího Pátka v Moravské galerii v Brně…
Pohled z okna v Le Gras, do roku 2002 považovaný za nejstarší dochovanou fotografii, na nás působí nejen zvláštní (estetickou) silou, ale znejišťuje chápání fotografie jako takové. Nicéphore Niépce ji vytvořil v letech 1826 či 1827, když prostřednictvím camery obscury osm hodin exponoval litografckou desku opatřenou světlocitlivou vrstvou…
Fotografie pořízené vědci jsou obvykle trochu nudné a jako laici se z nich mnoho nedozvíme. Výjimku představuje bohatá fotografická práce fyziologa, botanika a krajinného ekologa RNDr. Miloše Spurného CSc…
píše Eugen Wiškovský v jednom ze svých textů. Tomáš Pospěch připravil a vydal antologii, v níž shromáždil veškeré dostupné texty tohoto českého amatérského fotografa, povoláním učitele a zároveň nadšeného hlasatele moderní obrazové fotografie, který se svou teoretickou prací stavěl proti krajinkám s „rozevlátými břízkami“, „genrům s roztomilými dětičkami“ a „způsobným zátiším s vrženým stínem“ a v duchu nové věcnosti propagoval specificky fotografické motivy, tedy v dobové terminologii motivy „fotogenické“…
Kniha Documentary Across Disciplines1 vznikla v návaznosti na trojici bienále Berlin Documentary Forum (2010, 2012, 2014) realizovaných pod záštitou berlínského Haus der Kulturen der Welt a pod kurátorským vedením Hily Peleg, která je rovněž jednou z editorek knihy…
Ve své nejnovější knize se Geoffrey Batchen věnuje dějinám bezkamerové fotografie. Ta pro něj zjevně představuje samostatný fotografický druh – hodný zvláštní pozornosti a přitom v tradičních dějinách média obvykle upozaďovaný…
Retrospektivu k životním výročím Josefa Sudka (1896–1976) připravili kurátorka fotografické sbírky Národní galerie Kanady Ann Thomas a další dva historici fotografie, Vladimír Birgus za českou stranu a Ian Jeffrey z Velké Británie…
Nedávno poprvé spatřila světlo světa sbírka esejů Elemental (2016), která vznikla na popud „nezávislé iniciativy“, zvoucí se Gaia Project. Toto uskupení, které momentálně sídlí v Merseyside v Anglii se ve svých aktivitách věnuje převážně vzdělávání širší veřejnosti o ekologickém posunu, který se ve svých různých podobách právě odehrává…
Jiří Hanke, fotograf a dramaturg Malé galerie České spořitelny v Kladně oslavil třicet let své výstavní aktivity přehlídkou portrétů umělců, které do svého rodného města dlouhodobě – a často i opakovaně – zval…
Nebývá zvykem, aby recenzent hned na úvod odkázal k textu svého kolegy v jiném periodiku. Ovšem při psaní o výstavě Odstup a blízkost v Českých Budějovicích považuji za nutné upozornit na článek Josefa Mouchy Soudobá německá fotografie: Odstup a blízkost publikovaný v březnovém čísle měsíčníku Art&Antiques…
Glocal and Outsiders: Connecting Cultures in Central Europe
karlínské tovární haly, Thámova 14, Praha 8
5.–16. 9. 2007
Ve spletitosti mnoha různých projektů, rour, kapající vody, neurčitých industriálních předmětů, tajemných propadlišť, dílen, zaprášených oken a čistých bílých přepážek byla fotografie na Praguebiennale 3 rozhodně nepřehlédnutelná…
Moravská galerie v Brně reagovala zimní výstavou i stejnojmenným albem Josef Sudek neznámý / Salonní fotografie 1918–1942 na dvojnásobné autorovo jubileum (narození v Kolíně 17…
Obálka cenné publikace – sestavené a sepsané praktikem i teoretikem fotografie Jaroslavem Andělem – vychází z reprodukce snímku Františka Illka. Grafik Šimon Blabla do ní efektně zalomil knižní titul a jména některých protagonistů obsahu – fotografů i architektů…
Ústav dějin umění Akademie věd České republiky vydal závěr monumentálních Dějin českého výtvarného umění, práci sedmadvaceti autorů, ve dvou svazcích (1144 s, 997 obr). Proč se stal východiskem rok 1958, napovídá kapitola Otevírání cesty – světová výstava EXPO 58 v Bruselu…
Texty, ozřejmující ideové zázemí výtvarníka Jindřicha Štyrského (1899–1942), uspořádal Karel Srp s pomocí Lenky Bydžovské. Již druhé knižní vydání postřehů časopisecky roztroušených – anebo docela neznámých – přináší neobyčejný čtenářský zážitek…
Letošní ročník Funkeho Kolína se obrátil k důvěrnému tématu „rodiny“. Je to silné téma, široké, obecné, a zároveň zásadním způsobem se dotýkající každého člověka. Všichni se vůči rodině pozitivně anebo negativně vymezujeme, vstupujeme do standardních i nestandardních svazků, trpíme, pokud ji postrádáme, chceme nebo odmítáme svůj život spojit s druhými…
Vůbec první takto rozsáhlá fotografická výstava v londýnském muzeu Tate Britain byla zcela logicky věnována britské fotografii. Kurátorky Val Williams a Susan Bright si přitom nekladly za cíl vytvořit definitivní historický přehled, ale spíše jim šlo o narušení některých ustálených hranic interpretace…
Samostatnou výstavu měl Helmut Newton (31/10/1920 Berlín, Schöneberg – 23/1/2004 Sunset Boulevard, Los Angeles) teprve roku 1975 v Paříži. Když poprvé vystavoval v Praze, udělal ten nejlepší osobní dojem: na tiskové konferenci byl temperamentní čtyřiasedmdesátník vstřícný, a navíc zaujatě dohlížel na instalaci Archivy noci i osvětlení padesáti zvětšenin v suterénu Francouzského institutu…
České publikum se letos setkává s ojedinělým fotografickým souborem Josefa Koudelky (1938) Invaze 68. Nakladatelství Torst jej vydalo knižně a na Staroměstské radnici můžeme shlédnout stejnojmennou výstavu…
Domácí scéna byla po listopadu 89 svědkem několika rozsáhlých přehledových výstav, které se pokusily rekapitulovat minulost. Renomovaní teoretici a kurátoři v rámci svého zaběhaného stylu předložili veřejnosti obraz uplynulých desetiletí…
Východočeská galerie znamenitě připomněla nedoceněného tvůrce Jiřího Tomana (1924–1972). V pardubickém Domě U Jonáše nabídla koláže, kresby, drobné objekty a hlavně fotografie…
Když jsem dezorientované prodavačce sdělil, že Dějiny světla mají být románem, podotkla od polic naučné literatury cosi o zavádějícím názvu. Nuže, v beletrii nejenže není radno očekávat věcnou historii…
Dějiny posledních dekád postavily fotografii do zvláštně vyhrocené situace. Na jedné straně stojí fotografie, která se stala samozřejmou součástí umění, je ve sbírkách nejvýznamnějších světových muzeí a prodává se za horentní sumy, na opačném konci pomyslného spektra pak nacházíme nekonečné množství reportážních fotografií, s nimiž se denně setkáváme a jejichž hodnota často splývá s hodnotou předané informace…
Publikace, která byla vydána ke krásné stejnojmenné výstavě, pořádané Moravskou galeií v Brně 18. 10.2013 – 19.1. 2014, je rozdělena do dvou částí. V první se autor Antonín Dufek vyrovnává s osobností a fotografem Funkem v textu s názvem „Profesor avantgardy“, ve druhé publikuje rozsáhlou antologii textů Funkeho, kterou uvádí vlastním editorským úvodem…
Jindřich Toman patří mezi přední znalce české a středoevropské modernistické a avantgardní knižní kultury. Dokazuje to i v nově vydaném
svazku o fotografii a fotomontáži v českých médiích zejména ve dvacátých
a třicátých letech…
Od 5. února do 25. dubna vystavoval Štěpán Grygar rozsáhlý výběr svých fotografií ve FotoFest Headquarters v Houstonu. Výstavu kurátorsky připravila Wendy Watrissová a koncipovala ji jako dialog dvou autorů, jejichž tvorba je spojována s termínem vizualismus…
Josef Sudek řekl: „Půvab všeho spočívá v tajemství.“ Z mnoha klíčů k jeho tvorbě je to možná ten hlavní. Když jsem premýšlel nad tím, jak asi bude vnímat jeho dílo divák v Buenos Aires, uvědomil jsem si, že právě tajemství spojuje dílo dvou spisovatelů, ktere znám: Jorge Luis Borgese a Julia Cortázara…
Když měl v roce 2001 v Pálffyho paláci v Bratislavě v rámci bratislavského Měsíce fotografie mladý slovenský fotograf Martin Kollár svou druhou samostatnou výstavu, vyvolala malou senzaci…
Stává se nepsaným pravidlem, že umělec kolem šedesáti let začíná bilancovat svou tvorbu, a tato ohlédnutí většinou vykrystalizují do retrospektivní monografie. Čas je pro Jiřího Hankeho trpělivým přítelem a ani v tomto případě fotograf nikam nespěchal…
Miroslav Jodas (*1932) patří k dnes pozapomenuté generaci, která nastoupila do české fotografie během šedesátých let s programem pozvolna překračujícím estetiku humanistického dokumentu „všedního dne“…
Málokterý z fotografů – nejen našich – se těšil takovému respektu a porozumění, jako Jan Reich. Nemám na mysli jen to, že úvody do jeho knih napsali i takoví velikáni jako Bohumil Hrabal nebo Milan Kundera…
„… toužil jsem být básníkem, malířem, sochařem nebo třeba tenorem, avšak byl jsem na to nejen příliš mladý, ale hlavně mně chyběl talent i možnosti, jak se pokusit některou Múzu pro sebe získat…
Výstavu Mimo zónu jako kdyby nepřipravil kurátor, ale snajpr, co dokáže s jistotou trefit sýkorku na dva kilometry. Přesné zacílení na minimalistic- kou, nefigurální – částečně konceptuální – tvorbu sedmdesátých a osmdesátých let totiž hovoří o době normalizace s mnohem větší pře- svědčivostí než současně probíhající obří retrospektiva Tenkrát na východě…
V září vyšel první Vice v československé edici. Ačkoliv působí jako un- derground, je to globální projekt se značným komerčním potenciálem. Asi nebude snadné na takhle kontroverzní časopis nalákat zaostalé čes- ké inzerenty, ale své čtenáře a uctívače si určitě najde…
Dvacáté výročí listopadových událostí je vhodnou příležitostí k všeobecnému bilancování. Tento trend se nevyhnul ani kulturní sféře, kde se začaly objevovat rozličné výstavy více či méně se vztahující k tématu…
Podzim bývá ve znamení fotografických festivalů. V Bratislavě probíhá každoročně Mesiac fotografie, v Paříži Paris Photo a v Kolíně fotografický festival s názvem Funkeho Kolín. Ten je sice co do rozsahu a počtu autorů nejmenší ze jmenovaných událostí, ale snad právě pro svou intimní atmosféru je velmi příjemný…
V roce 1999, deset let po pádu Berlínské zdi, popsal Piotr Piotrowski oblast bývalého východního bloku jako „šedou zónu Evropy“. Dále uvedl, že „není sporu o překotné rychlosti, kterou se mění historicko-geografické souřadnice střední Evropy…
Nepatřím zatím naštěstí ke generaci, která by musela často psát nekrology. V případě Anny Fárové je to však povinnost, která přesahuje generační propast téměř padesáti let. Jakkoliv je stále nepopiratelnější, že i historici a teoretici umění velkou měrou ovlivňují podobu (dějin) umění, nebývá zvykem, aby se právě jim pořádaly monografické výstavy a vydávaly sebrané spisy…
V knize o původu totalitarismu TheOriginsofTotalitarianismz roku 1951 (česky 1996) popsala filozofující politoložka Hannah Arendtová nebezpečně podobné rysy německého nacismu a stalinského socialismu…
Není žádnou novinkou, že téměř každá generace profesionálních historiků píše vlastní dějiny, svůj výklad minulosti, ovlivněný sociální a politickou přítomností i znalostmi doby, v níž autor-historik pracuje…
Prestižní nakladatelství M IT v loňském roce vydalo obsáhlou knihu Gwen Allen, historičky umění ze sanfranciské státní univerzity, věnovanou časopisům vydávaným umělci (Artists´ Magazines)…
Historik Filip Wittlich působí v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze, je spoluautorem několika monografií a zabývá se českými a československými dějinami předchozích dvou století. Knihou Fotografie – přímý svědek?! zkoumá médium fotografie jako pramen…
Navzdory vročení 2010 vyšla kniha a z mlhy zjevily se útesy čínské… koncem roku 2011. Oč se jedná, napoví podtitul Obraz Číny v prvních fotografiích. Zdržení publikace způsobila obtížnost identifikace zobrazených míst…
Publikace Vnitřní okruh v současné české fotografii doprovází stejnojmennou výstavu v Galerii hlavního města Prahy (červen–srpen 2013), s reprízami na Měsíci fotografie v Bratislavě a v Muzeu umění v Olomouci…
V ediční řadě tranzit series vyšla monografie dvojjediného autorského subjektu české „nefotografie“ Lukáše Jasanského a Martina Poláka. Docela věcně, v chronologickém pořadí představuje 27 fotografických cyklů, jež Jasanský s Polákem vytvořili od roku 1986 do současnosti a na závěr připojuje několik málo bonusů – cyklů, které autoři do svého souborného díla v současnosti neřadí…
Labyrint fascinuje množstvím významů a možností interpretace. Vtahuje, ale nechce pustit, vězní, a přitom dává naději na „vyjití”. Přece už Théseus zvítězil – pravda s pomocí Ariadny – ale jeho příklad nám dovoluje počítat s jakousi nití, která nás provede spletitostí chodeb…
Čtyřiatřicátý svazek knižnice Fototorst shrnuje to nejlepší z díla Petera Župníka (1961). Autorkou předmluvy je historička umění Lucia L. Fišerová (1977). Ta tvůrce uvedla do Fotografa před dvěma lety portfoliem (č…
Práce, práce a znovu práce, lidský úděl, který vzbuzuje asi stejně tolik rozporů jako láska nebo fotografie. Jestli je marné nebo užitečné pracovat, je stejně bezpředmětná otázka jako ptát se po tom, zda má smysl fotografovat…
Vladimír Birgus, Jan Mlčoch: Česká fotografie 20. století (v anglické verzi Czech Photography of the 20th Century). Grafická úprava Vladimír a Martin Vimrovi. Překlad do angličtiny Derek a Marzía Patonovi a William McEnchroe…
V pražské Galerii Rudolfinum proběhla výstava zaměřená na současnou českou fotografii posledních 20. let. Kurátor Pavel Vančát pro ni zvolil název Mutující médium, čímž jasně stanovil a vymezil směr své autorské úvahy nad stavem fotografie v našem prostředí…
K pražské výstavě Miroslava Tichého vydalo nakladatelství Kant rozsáhlou knihu, která zajímavým způsobem osciluje mezi monografií a apoteózou. Výstava ze sbírek Gianfranco Sanguinettiho a jeho přátel představila na poměrně malém prostoru ve druhém patře Staroměstské radnice (který Galerie hlavního města Prahy jinak propůjčuje výstavám mladších umělců) přes 200 Tichého fotografií a několik kreseb…
Titul Technický obraz na malířských štaflích připomene slavnou sentenci, proslovenou 15. 12. 1859 Alfredem H. Wallem v přednášce o vztahu média fotografie k výtvarnému umění: „Světlo ve fotografii má tutéž roli jako štětec při malování…
Jaroslav Kučera objevil několik zapomenutých kolegů a představuje jejich odkazy knihou a výstavou Fotografové války 1914–1918. V úvodu publikace píše, že „snímky Gustava Brože, Jana Myšičky, Jendy Rajmana a Karla Neuberta jsou opravdové, prožité, a navíc mají vynikající uměleckou hodnotu“…
Viktor Kolář (1941) se stal letošním laureátem titulu Osobnost české fotografie, udělovaného Asociací profesionálních fotografů České republiky. (Nositeli byli výročně prohlášeni také Josef Koudelka, Anna Fárová, Jan Reich in memoriam, Antonín Dufek a další autority…
Retrospektivu Miroslava Háka (1911–1978), proslaveného surrealistickou zkušeností i členstvím v ilegální válečné Skupině 42 uspořádalo Městské muzeum Nová Paka k 100. výročí umělcova narození…
Vydavatelský projekt Peeping Tom´s Digest (www.peepingtomgalerie. com) sleduje kromě realizace menších autorských monografií jeden hlavní cíl: pozorování a objevování specifických výtvarných scén, nikoli ale ve smyslu popularizačního průvodce, nýbrž podle zvláštního, empirického klíče založeného na komunikaci…
Popsat v krátkosti význam a kouzlo díla Miroslava Tichého, ale i peripetie jeho přijetí a odmítání, je nemožný úkol. Jde o příběh, který zůstane tvárný a neúplný, jako nedokončený román o umělci, který vytvořil svůj vlastní, skrytý svět, založený na odtrženosti a svéhlavosti…
Předpokládejme, že neexistuje nic jako národnostní, respektive národní, umění v kontextu současného globálního umění. Místo pojmenování „polské umění“ použijme výraz „umění z Polska“…
Světoznámému fotografovi Josefu Koudelkovi (1938) vyšlo album snů. Vždyť na Cikánech, jak Romům nepřestal říkat, začal pracovat před půl stoletím. Fotografoval je zejména na Slovensku, ale také v Čechách a na Moravě…
Po Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze se druhým nejzásobenějším depozitářem českých uměleckých fotografií pyšní Moravská galerie v Brně. Spravuje bezmála sedmadvacet tisíc položek…
Fotoateliér Seidel býval znamenitou značkou, spojovanou s pohlednicemi Českého Krumlova a Pošumaví. Objevný výběr z tvůrčí pozůstalosti otce a syna Seidelových nabízí dvojice monografií…
Přestože kniha The Civil Contract of Photography poprvé vyšla už před několika lety, letošní paperbackové vydání je dobrou příležitostí k tomu, aby se se s ní seznámilo i širší publikum…
Pražská repríza bratislavské výstavy Punctum / Barthesův deník (fotografie a filmy) přináší jeden z dalších impulsů, jak se dívat na fotografii z jiného úhlu pohledu a v jinak nastaveném kontextu…
Monografie sice nepřipomíná autorův odkaz poprvé, jenže komu je vlastně osud Jindřicha Marca (1921–2000) znám? Knížka kapesního formátu obsahuje necelých devadesát reprodukcí, je však důležitá už tím, že tvoří 36…
Jan Svoboda, narozený 27. července 1934 v Bohuňovicích u Olomouce, umíral jako osamělý muž v řadovém činžáku pražské čtvrti Košíře. Právě zde vytvořil podstatnou část díla. Nalezen byl 9…
Příjemný design, 375 stran včetně rejstříku a bibliografického soupisu, 102 textů rozdělených chronologicky do 6 kapitol, nakladatelství DOST, 2011, editor Tomáš Pospěch. To je antologie, která se ohlíží za érou umělecké fotografie a lehce se dotýká i doby, jež ji vystřídala…
Je možné tvrdit, že v souvislosti se vznikem konceptuálního umění se začaly psát paralelní dějiny fotografie? V době, kdy probíhala postupná institucionalizace fotografie jakožto specifického uměleckého média (vyčleňování fotografických sbírek, galerií, vysokoškolského studia atd…
Fotografie Dagmar Hochové, které si právě teď prohlížím, jsou jadrné, nabité energií, vtipné. Jsou vlídné, jiskří báječným autorčiným nadhledem, některé snímky jsou i po letech k zobrazeným lidem spravedlivě ironické…